Kerkklokken....

Door Chiel340 op donderdag 21 mei 2009 17:56 - Reacties (40)
Categorie: -, Views: 8.327

Wie kent het niet... elke zondagmorgen stipt om 09:15 uur de kerkklokken van de lokale gemeenschap.

Toen wij (mijn vriendin) en ik hier 4 jaar geleden kwamen wonen, hadden we nooit verwacht dat we zo'n (over)last van de nabij gelegen kerk(en) zouden hebben. We hadden misschien bij het zoeken van een huis eerst eens even beter moeten rondkijken, want er blijken er 4 om ons heen te staan. Je vindt er een gereformeerde, vrijgemaakte, mormonen en ik geloof een Jehova gemeenschap. Dat is allemaal prima, iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken of hij of zij lid wil zijn van een (kerk)gemeenschap, maar daarvoor hoeft de buurt toch niet elke zondagochtend wakker te liggen?

In het begin viel het allemaal nog wel mee, er was 's ochtends een kerk, die om 09:15 uur precies 1 minuut lang zijn bellen ging luiden. Dit was met raam dicht nog te doen, je hoorde het even en voor je het wist was het weer voorbij. maar....

Ongeveer een dikke 2 maand geleden had de andere kerk kennelijk besloten dat het zo niet langer kon. Een van de twee moest en zou de grootste en luidste bel hebben. Zo gezegd zo gedaan, er verrees een gigantische zuil naast deze kerk van massief beton. Hierboven op een joekel van een bel en bellen maar! Om 09:15 begint de een voor een orkest van 5 minuten. Daarna volgt 1 minuut stilte en gaat bel nummer twee 5 minuten zijn gang.

Je kan er wel doof van worden.

Maar goed, normaal is dit alleen op zondag, maar het schijnt vandaag hemelvaart dag te zijn, en waar gaan alle kerkgangers dan heen? Juist.... en ook vanochtend was het feest.

Maar ach we moeten er maar aan wennen... want met een paar jaartjes gaan we toch wel verhuizen. Alleen maar hopen dat de kopers dan maar gelovig zijn en rond die tijd dus uit bed zijn ;-)

Volgende: Het leed dat autopech heet 07-'10 Het leed dat autopech heet

Reacties


Door Tweakers user marcieking, donderdag 21 mei 2009 18:03

Ik vraag me nog steeds af waarom dat mag; 10 minuten is toch ook gewoon belachelijk lang? Het heeft eigenlijk Łberhaupt geen functie: er is niemand die bij het luiden van de bel wakker wordt en denkt: "Ik ga lekker naar de kerk".

Door Tweakers user VincentG, donderdag 21 mei 2009 18:11

Vind het luiden van kerkklokken sowieso belachelijk. Iemand die zijn muziek wat hard aan heeft, of een brommende auto heeft, krijgt meteen met geluidshinder te maken, maar die k*t klokken mogen wel lang en hard luiden. En dan niet alleen zondagochtend, elke dag hoor je ze wel om de zoveel tijd. Vier uur, zes uur etc.
Vanwege de godsdients mag het weer wel ofzo, net als die onzin hier en daar op straat van gelovigen die Jezus aanbidden. Moet je er een keer een satanist neerzetten, geheid dat ie wordt opgepakt. En 'reclame' als 'god bestaat niet', is schokkend en mag vaak niet, andersom moet het wel weer mogen.
Nee, godsdienst, geloof, kerken en al die onzin. Gewoon keihard verbieden en afschaffen. Gelijk weer hoop ellende van de wereld.

Door Tweakers user Chiel340, donderdag 21 mei 2009 18:16

Daar sluit ik mij helemaal bij aan ;)

Maar er is volgens mij weinig aan te doen... De gemeente kan er niks tegen doen.

Door Tweakers user GrooV, donderdag 21 mei 2009 18:48

Je had toch gewoon bezwaar kunnen aantekenen tegen die nieuwe klok? Daar moet gewoon een vervunning voor gegeven worden!

Door Tweakers user bulle bas, donderdag 21 mei 2009 18:57

Carillons horen bij de Europese traditie. Gelukkig zijn we hier geen amerikanen die geen enkele culturele traditie hebben. Nu is het zo dat i.h.a nerds weinig gevoel hebben voor cultuur, dus ik ben ook niet geschokt om dit te lezen.
Maar de indrukwekkende bouwkunst die in Europa zijn hoogtepunt gevonden heeft —tegenwoordig haalt men niet meer de schaal en detaillering van wat men in de M.E. gepresteerd heeft—is onderdeel van de cultuur. Carillons hebben onmiskenbaar een godsdienstige oorsprong en functie, maar zijn vooral onderdeel van het culturele leven van Europa. Ook universiteiten hebben bijvoorbeeld carillons. De universiteit komt dan ook uit de christelijke kerk van de Middeleeuwen voort :)

Overigens zullen die torens van die pinksterkerken wel van die kleine piemeltjes zijn met dito klein geluid. Das natuurlijk jammer.

Ik en veel andere cultuurliefhebbers veren op wanneer het bronzen van oeroud gietwerk over de stad en door de straten gaat. Het is ons geheugen :)

Door Tweakers user Chiel340, donderdag 21 mei 2009 18:57

Dat is misschien waar, maar het dat komt meer omdat hij eerst gesloopt werd en later opgebouwd, maar dat hebben wij nooit gemerkt. Voor ons gevoel stond hij er ineens weer.

Door Tweakers user rxs, donderdag 21 mei 2009 19:13

Nou, hier gaan de kerkklokken (van 1 kerk) elk uur van de dag een melodietje van 2 minuten spelen. En alsof dat nog niet genoeg was, luiden ze de bel ook nog de halve uren, waarbij er gewoon een enkele keer de bel word geluid.

Tegen de avond aan zijn ze natuurlijk stil, maar uitslapen is er bijvoorbeeld hier niet meer bij.


Door Tweakers user _Eend_, donderdag 21 mei 2009 19:34

Even naar de gemeente stappen en uitzoeken of daar wel een vergunning voor is afgegeven. Zo niet dan heeft die kerk wat uit te leggen, zo ja dan heb je pech.

Maar na een tijdje wen je er toch weer aan?

Door Tweakers user Chiel340, donderdag 21 mei 2009 19:36

Nou wennen... we zijn nu 4 jaar verder en ik erger me steeds meer. Alleen als ik ben wezen stappen en wat extra drankjes heb gehad wil ik er nog wel eens doorheen slapen... :P

Vreemde is dat al mijn buren ook wel eens klagen, maar we nog nooit samen de handen in een hebben geslagen.

Al zal dat moeilijk worden want om ons heen wonen de meeste mensen die lid zijn van deze kerk(en)

@ hieronder, ach ja bij ons vertrek onze buurman 's ochtends ook met zijn scooter voor het bezorgen van wat kranten/blaadjes. Meestal rond 06:00 uur...

[Reactie gewijzigd op donderdag 21 mei 2009 19:45]


Door Tweakers user bnbaz, donderdag 21 mei 2009 19:41

+1 :(

Ik zit hier op ongeveer 1km afstand hemelsbreed, van drie verschillende kerken. Zondag van 9 tot 11:15 is het feest, en omdat de wind niet altijd 'gunstig' staat heb ik er niet elke week last van, dus wen ik er ook nooit aan :/

On that note: Is het normaal als de ochtendkrant van zondag in een gewone woonwijk met een brommer bezorgd wordt? :|

Door Tweakers user BlackMeTaL, donderdag 21 mei 2009 19:57

@bulle bas
Overlast om de cultuur maar te behouden? Dan maar wat cultuur weg wat mij betreft.

Kan me helemaal vinden in de overige reacties al heb ik er zelf weinig last van. Zelf slaap ik zo diep dat ik er elke zondag fijn doorheen slaap.

[Reactie gewijzigd op donderdag 21 mei 2009 19:58]


Door Tweakers user painkill, donderdag 21 mei 2009 20:14

Nieuwe slogans: (heb het maar bellen genoemd :p)

Bellen voor 11 uur? Natuurlijk niet! (Alcohol onder de 16, natuurlijk niet!)
Even 10 minuten bellen. (even apeldoorn bellen)
Te lang bellen, daar verpest je humeuren mee (112, daar red je levens mee)
Meer bellen, meer variatie (Meer muziek, meer variatie)

Genoeg slogans om je campagne tegen de kerklokken te starten lijkt mij zo ;)

Gelukkig luiden ze hier alleen als er een begrafenis is, het luiden van de klokken vind ik sowieso onzin, aangezien echt niemand daardoor ineens weer aan de kerk denkt.
Vroeger was dit nog handig, iedereen ging gewoon naar de kerk, dus iedereen MOEST wel om die tijd wakker zijn. Nu gaat hoogstens 10% trouw naar de kerk, en vind ik niet dat het nog langer zoveel overlast mag veroorzaken.
MoskeeŽn mogen ook niet meer van die liederen en toespraken schreeuwen, waarom kerken nog wel?

Door Tweakers user Tomfish, donderdag 21 mei 2009 20:15

Wat houd je tegen om een flinke geluidsinstallatie voor de kerk neer te zetten op zondagmorgen? Hun klokken luiden, jij lekker iedereen met een dikke bass wakker maken. Of gewoon met een paar lui waar je de vorige avond mee bent wezen stappen voor de kerk extra luidruchtig over onzin lullen ;)

Door Tweakers user Blokker_1999, donderdag 21 mei 2009 20:23

De klokken hebben zeker ook hun nut. En voor een stuk is het cultuur. Het is spijtig dat je er zoveel last van hebt, maar er zijn ergere zaken in het leven, ook op gebied van lawaaioverlast.

Om even een ander voorbeeld te geven. Er passeren hier bij mij in de straat 3 ijscocarren (is dat een correct nederlands woord?). 2 ervan hoor je enkel als ze in de buurt zijn, maar de 3į hoor je zo voor de eerste keer rond 1800 rondrijden in het dorp en die hoor je enorm vaak om dan tussen 20:30 en 21:00 eindelijk door mijn straat te komen. Das 3h lang dat je dat ding hoort rondtoeren. 7 dagen per week. Maar vandaag neemt ie blijkbaar ook een feestdag want heb hem nog niet gehoord.

zit zelf op minder dan 1km van de lokale kerk, maar heb er eigenlijk zeer weinig last van.

Door Tweakers user daanvanbeek, donderdag 21 mei 2009 20:33

hhaha geweldig deze discussies
200 meter hemelsbreed van een kerk af hier
V-R-E-S-E-L-IJ-K
Maar ik houd men mond er maar over..
schoonouders gaan d'r 'szondags heen :'D

Door Tweakers user Pogostokje, donderdag 21 mei 2009 20:44

Ik heb mij dit ook al vaker afgevraagd. Die kerken die maken een hoop herrie, het geluid draagt erg ver en dat vele malen per dag. Zou je een ander geluideven hard vanaf het dak van je huis maken als iets niet-kerkelijks dan zou je er op aangesproken worden ...

Wat geeft die gebouwen het recht om zulk hard geluid voort te mogen brengen 24x7? Niet vanwege praktisch nut. Het is 2009, mensen hebben zelf heus wel een klok in huis, dus de uren slaan hoeft echt niet, en die automatisch afgespeelde muziekjes klinken allemaal even schel en onprettig.

Ieder zijn geloof, maar val mij er niet mee lastig, zeker niet de hele dag door.
Geloof is verbonden met cultuur, overlast dat heeft niks met cultuur te maken.

[Reactie gewijzigd op donderdag 21 mei 2009 20:45]


Door Tweakers user Mint, donderdag 21 mei 2009 21:06

Het is gewoon cultuur inderdaad. Het luiden van de kerkklokken komt van vroeger uit. Het luiden om een bepaalde tijd 's ochtends was vroeger een teken voor de (toen nog erg gelovige) mensen dat de ochtendmis begint. Het elk uur luiden van de klok was volgensmij vooral voor boeren/arbeiders zodat ze wisten hoe laat het was.

Dat het tegenwoordig nog gebeurt is mijns inziens een voortzetting van deze 'traditie', hoe vervelend het ook is. Daarbij komt dat kerken hun klokken 's nachts (tussen bepaalde tijdstippen) niet luiden, of in ieder geval geen vrolijke melodietjes laten produceren.

Ik ben zelf niet gelovig en ik hoor die kerk 's ochtends ook eigenlijk nooit. Maar als ik ze hoor, draai ik me fijn om in mijn bed en slaap ik verder. :)

Door Tweakers user MMaI, donderdag 21 mei 2009 21:23

is dit ook als knipoog/reactie geschreven op ons tweakers zonnestraaltje deze ochtend (http://codecaster.tweakblogs.net/blog/1880/pechdag.html)?

verder heb ik zelf nooit zoveel moeite met kerkklokken als vertoon van religieus signaal.

het lijkt me een beetje geven en nemen, zeker gezien het punt dat de meeste kerkmensen zich weer ergeren aan festivals etc die tot in de late uurtjes doorgaan.

begrijp me niet verkeerd door me onder degenen te plaatsen die de kerkklokken een prettige manier van wakker worden vinden, maar als je je eraan ergert heb je alleen jezelf daarmee ;)

Door Tweakers user Bozevkwa, donderdag 21 mei 2009 21:43

Ach, het kan altijd erger hoor.
Paar jaar geleden op vakantie in Oostenrijk.
Daar luiden ze klokken minstens 3 keer per dag, te beginnen op 6 uur 's ochtends |:(

Je kunt natuurlijk bezwaar aantekenen bij de gemeente (kerk en burgelijke), al ben ik bang dat je weinig kans maakt.

Door Tweakers user _Eend_, donderdag 21 mei 2009 22:12

Het kan zeker erger. Toen ik op vakantie was in Egypte zat mijn kamer precies tegenover een minaret. Om 6 uur 's ochtends wakker worden door een blerende mullah is niet fijn ;)

Door Tweakers user Jov4s, donderdag 21 mei 2009 23:00

Hahahah maak je niet druk man.. Je moest eens weten wat ik hier allemaal doormaak met de hangjeugd rond mijn woning en mijn onderbuurjongen die door de weeks de hele nacht tot 6 uur in de ochtend herrie maakt. Om nog maar niet te spreken over de boven buurjongen als hij ruzie maakt met zijn vriendin!

Kijk je trouwens nooit naar het nieuws? Er zijn veel kerken die de deuren sluiten de laatste tijd....

[Reactie gewijzigd op donderdag 21 mei 2009 23:07]


Door Tweakers user TerraGuy, donderdag 21 mei 2009 23:03

Het luiden van klokken gebeurt al honderden jaren. Waarom is het nu opeens een probleem?

Sowieso ben ik het eens met MMal, als je je er meer en meer aan gaat ergeren, is het tijd om ůf iets aan je stressniveau te doen, ůf te verhuizen.

Een gokje van mijn kant, volgens mij zijn veel mensen een stuk meer gestrest tegenwoordig, waardoor het luiden van klokken opeens een druppel is die de emmer doet overlopen, maar wat het eigenlijke probleem dus niet op zal lossen. Kom je jezelf vroeg of laat alsnog tegen.

Door Tweakers user Chiel340, donderdag 21 mei 2009 23:05

Druk maak ik mij ook niet :9 Het is meer een ergernis ;)

Maar hier in Groningen gaan ze juist steeds vaker naar de kerk.... in een recessie gaan mensen vaak weer meer aan religie etc doen. :Y)

Qua buren ruzie is het hier niet veel minder, maar dat stoort me minder omdat maar 1x per maand voorkomt.

Misschien is dubbel glas hier ook wel een idee, of ik moet gewoon zonder een open raam slapen 8)7

[Reactie gewijzigd op donderdag 21 mei 2009 23:06]


Door Tweakers user FireBladeX, donderdag 21 mei 2009 23:27

Oh god :+

Mijn buren zijn niks vergeleken met die kerkklokken :+

Door Tweakers user Erkens, donderdag 21 mei 2009 23:29

Ik woon bijna naast een dergelijke kerk, maar eraan storen doe ik niet, ook wakker worden van de klokken in het weekend niet (als ik al niet wakker ben natuurlijk :P )
Ik heb liever "herrie" makende kerkklokken dan die onregelmatige herrie van buurtbewoners of passerende brommertjes.

Door Tweakers user EnderQ, donderdag 21 mei 2009 23:55

Ik ben het er helemaal mee eens! Overlast uitzonderingen vanwege rituelen waar ik niets mee heb, kerken moskeeen synagogen het maakt me niet uit dit zou onder de normale overlastwetten moeten vallen. Af en toe net zoals feesten kan er een vergunning worden afgegeven. Geloof en wet moet gescheiden blijven.
Cultuur, wat een onzin! Er is zat luide cultuur die niet mag op zondag ochtend.
Het paradoxale is dat die rustdag er is door datzelfde geloof dat het verstoord.

Door Tweakers user thaan, donderdag 21 mei 2009 23:59

Waarom niet gewoon naar de kerk toegaang op het moment dat er geen dienst is, en even vragen of je een gesprek met de pastoor (of ander persoon die daar leiding over heeft) kan praten? Lijkt me dat je het gewoon bij ze kan aankaarten, al helemaal als meerdere mensen daar last van hebben. Desnoods dat ze niet hoeven te stoppen, maar gewoon wat korter.

Persoonlijk vind ik het ook achterlijk dat die klokken nog nodig zijn, het haalt heus niet meer mensen naar de kerk, en ik denk dat er meer mensen zijn die er last van hebben dan er cultuurliefhebbers zijn die er een warm gevoel van krijgen.

Helemaal stoppen zullen ze vast niet mee akkoord gaan, maar wat minder moet heus wel kunnen.

Door Tweakers user Lothlorien67, vrijdag 22 mei 2009 00:07

tot een paar jaar geleden kreeg de kroeg hier aan de overkant nog regelmatig toestemming tot diep in de nacht lawaai te maken (dat soort lawaai waar de meeste jongeren lol op maken wanneer ze eenmaal genoeg hebben gezopen)

Dat betekent dus dat je tot 2 uur 's nachts zeker wakker ligt vanwege het lawaai en als het eindelijk afgelopen is komt er een bende brallende groep dronkaards langs om te verzekeren dat er niemand meer slaapt.
dit gebeurde gelukkig maar een paar keer per jaar, maar wakkerliggen tot diep in de nacht terwijl je om vijf uur op moet staan is geen pretje. Dan sta je vervolgens met een ochtendhumeur op, beginnen de mensen te zeiken dat ze na overlast-feest niet eens meer kunnen uitslapen vanwege die klokken op het onmenselijke tijdstip van 9:15 in de ochtend.

Gelukkig is de kroeg nu verkocht en houden de nieuwe eigenaars het altijd netjes. (bovendien ben ik verhuist naar Wageningen) en in wageningen zijn er blijkbaar ook van die "zeurpieten" die het met het bevrijdingsfestival niet leuk vinden om na een avondje overlast weer om 6 uur op te staan.

Ik vind inderdaad ook dat kerken en kerkklokken bij de Europese cultuur horen. Net zoals dat het christendom van oudsher bij Nederland hoort. Dat steeds meer mensen besluiten niet naar de kerk te gaan. Prima.
Maar waarom moeten jullie ons de klokken dan afpakken? geeft het echt zoveel overlast om niet uit te kunnen slapen op zondag?
een tip is dan natuurlijk oordopjes te kopen; er zijn echt wel ergere dingen dan kerkklokken s,ochtends.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 mei 2009 00:08]


Door Tweakers user ari3, vrijdag 22 mei 2009 01:07

Ik zou zeggen dat je klokgeluid ook gewoon via de lokale radio of op de site van de betreffende parochie kan streamen. Kunnen die mensen die het mooi vinden gewoon op zondag even intunen zonder dat andere mensen er last van hoeven te hebben.

Door Tweakers user Chiel340, vrijdag 22 mei 2009 01:54

Ik heb wel aardig wat los gemaakt zo te lezen ;)

Mooi om te zien dat er op deze manier een mooie en goeie discussie ontstaat!

Door Tweakers user Miss_Stranger, vrijdag 22 mei 2009 02:12

Ben altijd nog blijer met een paar Kerktorens,
dan met een Minaret! 8)7

Hier in Groningen heb je naast dŤ zondag,
dat er verscheidene kerkklokken ook op willekeurige dagen,
ZOMAAR stipt 15min (soms langer) achterelkaar luiden.

Ik kan mij er 's ochtends ook behoorlijk aan ergeren,
omdat er dan geen einde aan lijkt te komen.
En is de andere kerkklok opgehouden met luiden, begint de andere. ;(


En wanneer je eens de reden van het hele gebeuren wil weten,
en kijkt op de desbreffende kerksite, is er ook nog niets aan de hand ook. :?
(Dus geen overleden persoon, geen trouwerij, geen kerkdienst, helemaal niets, nada)

Door Tweakers user tweakerbee, vrijdag 22 mei 2009 09:39

Ik zit ook tussen twee kerken in, maar heb er alleen 'last' van als ik m'n balkondeuren opengooi. Er zit dubbelglas in, en dat isoleert fantastisch. Deuren dicht betekent bijna geen geluid.

Voor allebei de kampen is wel wat te zeggen. Een mooi compromis lijkt mij ook een limiet op de herrie die de klokken mogen produceren. Kerken die een wedstrijdje gaan doen welke het meeste geluid kan produceren is natuurlijk zot.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 mei 2009 09:39]


Door Tweakers user Quintus, vrijdag 22 mei 2009 09:58

Je spreekt over Groningen-Zuid Corpus Den Hoorn? Wat betreft de vegunning voor de "betonnen kolos" zoals je die noemt zit dat wel goed. De oude werd vanwege de nieuwe Super de Boer afgebroken en is daarom alleen (met een tussenpauze) verplaatst naar de andere zijde van het gebouw.

Door Tweakers user Chiel340, vrijdag 22 mei 2009 10:39

Dat klopt idd, het gaat om die betonnen zuil die voor die tijd aan de andere kant stond. Maar we ervoeren het als zeer fijn dat die klok niet meer luide ;)

Als is de Super de Boer daar wel een verademing :Y) Dat is dan weer een van de voordelen _/-\o_

Door Tweakers user CaPtAiNCaRnAgE, vrijdag 22 mei 2009 12:37

Ik deel de ergernis voor wat betreft het "klokkenluiden", maar ben gelukkig een paar maanden terug verhuisd en onbewust buiten het gehoorgebied van elke kerk in Eindhoven terecht gekomen. Heerlijk...

Is die ergernis weg, rijdt er elke fukking dag een ijscokar door de buurt die zijn 8-bit herkenningsdeuntje door de hele straat laat schallen...

Dat onze beminde gelovigen en gewaardeerde ijscovreters blijkbaar niet aan hun gerief kunnen komen zonder daarbij een overgrote meerderheid tot overlast te zijn, is op zijn zachtst gezegd vervelend :).

Door Tweakers user Blokker_1999, vrijdag 22 mei 2009 21:07

De ziekte van deze tijd. Onverdraagzaamheid. Hier in BelgiŽ heeft iemand het al voor elkaar gekregen dat een bepaalde kerk zijn klokken niet meer mag luiden. Maar men klaagt echt over alles. Opstijgende vliegtuigen, snelwegen, spoorwegen, ... . Men moet gaan wonen waar men wilt en dan moet al de rest ineens maar opkrassen.

Om een zeer mooi voorbeeld te geven. Iets wat een collega me ooit vertelde. Op een dag was hij aan het rondrijden in de buurt van Zaventem. Men was daar bezig een nieuw appartementsgebouw te zetten. Men was nog bezig met de ruwbouw maar de zwarte vlaggen en protestspandoeken waren door de toekomstige bewoners wel reeds geplaatst.

Door Tweakers user bsbfx, zaterdag 23 mei 2009 10:30

Leuk woord "verdraagzaamheid". Vreemd genoeg schijnt dit woord vaak niet twee kanten op te werken. Natuurlijk is het cultuur maar laten we eerlijk zijn tijden veranderen. Vroeger werd er inderdaad bijna nooit geklaagd over geluidsoverlast van kerken, dit had er vooral mee te maken dat de overgrote meerderheid naar deze kerken ging of er in iedergeval direct bij betrokken was. Toen werd van de minderheid verwacht dat men verdraagzaam was en niet zeurde over het geluid dat werd geproduceerd, plus was iedereen toch vroeg op als ik mijn Oma moet geloven.

Nu zijn mensen welke betrokken zijn bij een kerk echter in de minderheid, maar wordt van de meerderheid verwacht dat men verdraagzaam is. Tuurlijk is het cultuur en wordt het al "eeuwen" gedaan, maar dat wil niet automatisch zeggen dat het ook "goed" is. Slavernij en kinderarbeid hebben we ook eeuwen gehad, of geen stemrecht voor vrouwen, is dat dan ook cultuur?

Aangezien het luiden van de klokken geen direct nut meer heeft (oproep tot etc) maar men toch het klok geluid op cultuur gronden wil bewaren, waarom draait men het dan niet gewoon om? We luiden de klokken als de dienst is afgelopen om zo de Zondag / feestdag in te luiden. De kerken kunnen dan nog leuk met hun klokken aan de gang en het tijdstip waarop het plaatsvindt is met 1 1/2 tot 3 uur verlaat (afhankelijk waar je naar de kerk gaat) waardoor bijna niemand er meer hinder van zal ondervinden. Het luiden van de klokken is toch niet opeens minder "cutluur" als het om 11 uur plaatvindt i.p.v. om 9:15?

Daarnaast zal menig kind, wat door z'n ouders meegenomen wordt naar de kerk een betere herrinnering overhouden aan het geluid van de klokken ;)

Door Tweakers user Kn4kw0r5t, zondag 24 mei 2009 21:01

Lol, 'vandaag bleek Hemelvaart te zijn'. Je hebt wel aan dat geloof te danken dat je die dag Łberhaupt een vrije dag had ;)

Door Tweakers user Chiel340, zondag 24 mei 2009 21:27

Dat was ook meer als geintje bedoeld :P Ik ben blij met zulke dagen... heerlijk vrij!

Reageren is niet meer mogelijk